tisdag 9 februari 2010

Badrumsrenovering, del I

1992 byggde vi om badrummet. Vi satte väv på väggarna och målade den aprikos, det var ju så modernt då.. Vi hade omväxlande badkar ibland, och skötbord i bland då barnen var riktigt små. För ett antal år sedan målades badrummet ljusblått istället.

Under sommaren upptäckte jag att den blå färgen börjat flagna på flera ställen, främst kring duschen. Först kastade jag ut badkaret och fick se att det var värre än jag först trott..
Kommoden började visa tecken på att ha fått för mycket väta... Handfatet var tyvärr inte av porslin utan plast, vilket gjorde det svårt att hålla fräscht eftersom det hela tiden blir små repor i det

Jag klöste bort färgen som satt löst eftersom det kom in vatten mellan färglagren och jag var rädd att det skulle mögla. Väggen blev som en konstig världskarta..
Funderade hur jag skulle göra, först tänkte jag givetvis;
Helkaklat och klinker på golvet med värmeslingor!
Men förnuftet fick råda.. dels är det ju en kostnadssak, dels är golvet helt fräscht och dels vet jag att hur fint det än blir så kommer jag om ett antal år vara less och vilja ha nytt! Så jag bestämde mig för att kakla kring duchen enbart, så är det enkelt att måla om väggarna när andan faller på. Jag hade tänkt göra jobbet själv, men när det nu blev så att jag skulle tillbringa hela hösten med att få cellgifter insåg jag att jag kanske inte skulle orka göra ett bra jobb. Så jag hakade på ett erbjudande från en lokal firma som hade rejäla rabatter i samband med Noliamässan.
De skulle fixa badrummet i september men efter flera påstötningar blev det inte gjort förrän i nov/dec...

Här är väven riven och ett lager fuktspärr på plats

Här ett annat lager av någonting ; )

Här är kaklet uppe, men ingen fogmassa. Kaklet är inte helt vitt utan har grå strimmor. Under spegeln syns den aprikosa färgen hela badrummet hade från början.

..och här är fogmassan på plats
I morrn kommer bilder på det färdiga badrummet!



3 kommentarer:

Geta sa...

Ser ju jättefint ut, ska bli kul att se hela renoveringen :)
Kram.

Ingmarie sa...

...Din dotter har väldigt bra smak...Klart man ska se på hela vinter OS!
...men du fixar väl i badrummet kanske?/Ingmarie

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Vad roligt att få nytt och fräscht!!! :)

Ryyyser åt det aprikosa, men det var ju verkligen modernt och man tyckte det var snyggt då. :)
KRAM