tisdag 19 januari 2010

mat är knepigt

OBS! Bilden är hämtad från tasteline.com
Maten som ska serveras här för oss på isoleringen är viktig att den följer vissa regler så vi inte drar på oss några bakterier som vi inte alls harNumrerad lista motståndskrafter till.

Man gjorde om systemet med maten för ca ett år sedan (tror jag det var). Istället för att serveras ur kantin och tillverkas på sjukhusets kök behövde man ett säkrare system. Kan tänka mig att det fanns tre prioordningar;

  1. Helt bakteriefri
  2. Enkel att servera
  3. ekonomiskt försvarbar

Så maten nu läggs, någonstans, på en plasttallrik,helt rå, t ex som idag; En falukorvsskiva, en handfull makaroner och några grönsaker. Sedan sätts ett plastlock på och allt tillsluts. In i frysen. Maten körs upp till avdelningen och när patienten ska äta tas den ur frysen och micras på mycket hög värme (högre än i våra hushållsmicros). Först framför patienten lyfts locket bort och -Voilá; -En enfärgad smörja med obestämbar doft/lukt?

Tänk om de lagt till en fjärde punkt i planeringen; -god smak...

I går åt jag både blåbärs- och nyponsoppa utan att kräkas, så i dag tänkte jag övertyga personalen om att jag inte behöver ha dygnetruntdropp med näring så jag startade dagen med youghurt. Tog in dagens till lunch - ett misstag! Trodde korv och makaroner skulle funka... men andra pyttekorvskivan åkte hiss i halsen en stund innan jag fick ner den.. Tror inte det beror på mitt illamående, utan enbart matens lukt och konsistens. Jag lyckades i alla fall krångla i mig de flesta makaronerna. Vi får se hur det går i afton...

Jag har lite feber sedan i går så de kom i med något som såg ut som en gigantisk dammsugare på mitt rum men det var en lugnröntgen! -Har inte hört något resultat ännu men jag känner mig så mycket piggare än förra veckan!

Nästa gång barnen klagar på skolmaten ska jag bara le och skaka på huvudet.... ; )

1 kommentar:

F A N N Y sa...

Hihi, ALLT för din skull!
Miss you! Puss & Kram