fredag 2 oktober 2009

Leva livet...

Brukar du se Lyxfällan på TV? Det är ett program om de som handlat sönder sin ekonomi totalt ofta genom att köpa teknikprylar och bilar med hjälp av kreditkort, och sedan när fakturorna trillar in "löser" de problemet genom sms-lån.. Så när tv-killarna kommer för att reda ut det hela säger personerna i knipa att de har lån på x kr och utgifter på y kr varje månad, när de gått igenom papperna visar det sig att lånen är på några hundra tusen mer än de trott och att månadskostnaden är 5000 mer än de visste... Så säljer de det mesta på loppis och Blocket, skriver om lånen och gör en budget där ett visst sparande varje månad är ett måste.
Kontentan av det hela är att man ska hålla järnkoll på varje krona hela tiden och spara för framtiden och pensionen. Låter klokt men....
Jag fick ett kedjebrev här om dagen som var riktigt bra tyckte jag, inte bara "du är en bra vän..." utan det här handlade om att leva nu. Att man inte ska spara den finaste klänningen till ett speciellt tillfälle utan ta den även om det är tisdag. Att man kan äta praliner en måndag..



Läste också i kväll i Femina en intervju med en kvinna som haft bröstcancer, hon beskrev hur hennes syn på livet förändrats efter det. Nu är hon helt frisk men hon hade fått insikten om hur snabbt allt kan förändras så nu unnade hon sig det hon ville ha och sköt inte upp saker. Hon och hennes man hade inte tagit sig tid och råd att resa tidigare, bara jobbat, men nu hade de åkt till Thailand tre gånger.
Min sjukdom och behandling har fått mig att tänka i dessa banor också. Varför ska man jobba hårt, spara semesterdagar och pengar för framtiden och känna sig nöjd med det? Man kanske blir påkörd av en bil i morrn och totalförlamad? Är det inte bättre att göra det bästa av varje dag och den närmaste tiden istället för att tänka på hur det ska bli om 15 år när man närmar sig pensionen? Svårt!! Om man kommer dit en dag så vill man ju inte leva på skorpor och vatten, men varför göra det i dag när man inte vet vad framtiden innebär...?

Tänker också på hur mina tjejer gör när de köpt ett nytt plagg; -direkt vi kommer hem springer de upp och tar på sig det nya och njuter av att vara fina, -själv låter jag det nya ligga i påsen några dagar och hänger sedan in i garderoben i väntan på "rätt tillfälle". Har faktiskt en fin sommarklänning, inköpt förra våren, som jag aldrig använt....
Och på mitt jobb har jag 25 sparade semesterdagar som legat där minst 5 år, i väntan på "rätt tillfälle" + en massa inarbetad tid som jag ska ta ut "när jag verkligen behöver det"..

Jag får fortsätta grubbla och hitta en gyllene medelväg..


1 kommentar:

Anonym sa...

Lite fascinerande dock att vuxna människor kan vara sååå aningslösa."Ojdå, betalar vi 12.000i lån varje månad" ?
Tricket är nog att både kunna njuta NU och att investera i kommande njutningar. Har man familj så kan man ju inte "gambla" för mycket. Däremot kan man ifrågasätta pensionssparandet, vem vet hur det ser ut då ??? /J:son