söndag 15 mars 2009

Jämnställt???


Ett av mina absoluta favoritprogram på tv just nu är "Den arga snickaren". Visserligen ser jag det sällan på tv utan istället på Kanal5:s hemsida under helgen i lugn och ro (och slipper reklamen).

Vad jag har hakat upp mig på är att ända fram till veckans avsnitt har familjerna bestått av;

  • man -som jobbar heltid och försöker renovera på fritid men går stadigt mot väggen..

  • kvinna - som ev jobbar eller är hemma med små barn, är orolig för mannen men less att inget är klart

  • och ungar i varierande ålder

I alla dessa program är det alltså killen i familjen som "renoverar" och som har påbörjat femitoelva projekt som inte slutförs. Hans fru/sambo är orolig över honom samtidigt som hon är irriterad och döless på att inget blir klart -men..... hon gör INGENTING själv!

Vilket retar mig otroligt!! När Snickaren Anders kommer dit frågar han alltid vad hon gör/gjort och hon säger lamt att "jamen han är så mycket duktigare, det är bättre att han gör det"... samtidigt som hon går runt med en bebis på armen. Anders sätter dem i jobb och varenda tjej lyckas med sina uppgifter som kan vara att lägga klickgolv, sätta upp vägg- eller takskivor o s v

Visst är det säkert så att killen i familjen kan vara duktigare på att lägga klickgolv - just för att han gjort det tidigare! Men det beror absolut inte på att han har en snopp och andra kromosomer än sin sambo!

Det tråkiga är att bägge verkar tycka att denna snedfördelning av arbetsuppgifter är helt ok. Killarna verkar inte vilja släppa ifrån sig arbetsuppgifterna - dels för att de framstår som hjältar om ingen vet hur enkelt det är att lägga ett nytt golv, och kanske också för att det är roligare att stå med en massa coola verktyg än att passa barn och städa. Och tjejerna vågar inte eftersom det ser svårt ut, de är rädda för att göra fel och det är bekvämare att skylla på honom att det aldrig blir klart...

Riktigt talande tycker jag ett av de första avsnitten var där mannen sålde värmepumpar och de hade en helt ny i kartong i garaget - där den stått flera år. Anders tog med frun till garaget och frågade varför den inte var installerad. -Nja, jag vet inte, han har inte tagit tag i det... Anders gav henne en telefon och en telefonkatalog och bad henne fixa det NU! Hon ringde ett samtal och innan kvällen var allt installerat och klart.... Snickaren frågade senare varför hon inte gjort detta för flera år sedan men hon hade inget svar..

Jag har just tittat på veckans avsnitt och där var det äntligen en kvinna som tog i!! Hon var ensam sedan våren -04 och hennes ex hade lämnat henne i en villa med massor av projekt i varje rum och kaos både ute och inne. Den var så skönt att se henne kapa ner den öppna spisen med tigersåg och gå lös på allt skräp ute på tomten med rejäla arbetshandskar! -Nu är det väl så att jag känner igen mig lite i henne också med den skillnaden att när mitt ex flyttade ut så ringde jag en snickarfirma som fick fixa till de stora projekten som exet påbörjat och lämnat efter sig; bl a sätta upp hängrännor som saknats 5 år, koppla in köksfläkten som varit borta 8 år o s v.. Det blev dyrt - men var absolut värt det! Men att lägga golv, sätta kakel, riva och bygga garderober gör jag själv, man lär sig hela tiden och det kan vara riktigt kul - och framförallt - DET BLIR KLART!!!

Sedan måste jag väl i ärlighetens namn också erkänna att jag ser "Den arga snickaren" lite för att få njuta av den snygga snickaren Magnus - han med skägg.... Snygg, trevlig och händig....

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tycker han är rätt rolig, såg sista programmet med kvinnan och blev helt matt. Hur har det kunnat bli så? Men skönt att hon fick hjälp i alla fall.

Jag har reagerat på att många av dem som fått hjälp verkar så otacksamma.

~Livet i byn

Gårdsromantik sa...

Tänk vad mycket man kan bara man gör ett försök.

Jag är bäst på att lägga klickgolv och såga lister - maken är bäst på att riva ner ;-)

Kram Maud