torsdag 16 oktober 2008

Dags för däckbyte


Tror det börjar vara dags att byta till vinterdäck snart. I morse var det minusgrader rätt långt in på dagen och förra veckan var gångbanorna glashala.

När exet flyttade ut gjorde han snabbt klart för mig att däckbyte fick jag fixa själv, han skulle byta egna och nya flickvännens och det fick räcka. Lite sur blev jag när han inte satte större vikt vid sina barns säkerhet - men som vanligt blev jag stursk och tänkte att då gör jag det själv då!

Har i o f s också gjort det själv tidigare när jag varit sur för att exet inte kom till skott så nog kan jag, men det är ju rätt tungt... Fortsatte att fixa det själv höst och vår tills förra året. Då erbjöd sig svågern att byta åt mig och jag tackade glatt ja! Han fick "hjälp" av min syster och far som kretsade runt med goda råd och till sist var det klart.

Ett par veckor senare åkte jag till mina föräldrar, och började höra ett konstigt ljud från bilen lite svagt. På hemvägen ökade ett taktfast buller och jag hörde att tempot ökade i takt med hastigheten. Det är 5 mil till mina föräldrar så jag var rädd att bilen skulle paja på halva vägen. Men jag saktade i a f ner till 80 km/h och körde hem.

En vecka senare fick jag tid på verkstaden och körde sakta dit eftersom bullret ökat kraftigt...

Senare på dagen ringde verkstaden och berättade......att jag höll på att tappa alla fyra däcken!

Först blev jag lättad eftersom det inte blev någon kostnad att prata om men senare har jag många gånger tänkt på vad som kunde han hänt om jag tappat ett däck på E4:an - och med alla dyrbara ungar i bilen!!! Men mest skärrad blev nog svågern..

Efter det har jag upptäckt hur enkelt det är att åka runt kvarteret till däckfirman som snabbt byter däck, kollar lufttryck och kvalitén på däcken. Man får med sig de utbytta, tvättade däcken i vita plastpåsar och får dessutom en påse Ahlgrens bilar när man betalar! ; )

1 kommentar:

Anonym sa...

Va?? En påse bilar oxå...jamen då är det ju helt klart värt det...hihi..Ja fy tänk om du tappat hjulen...ha en skön helg