tisdag 22 september 2009

Tjugonde dag knut...??

På min födelsedag gav min kropp mig en ovälkommen överraskning. Jag skulle sätta lite vax i mitt korta stubb men när jag tog händerna från huvudet var de täckta av hår! Lutade mig över toan och rufsade om -den blev full av hår! Frk F tittade förskräckt på och utbrast: -Mamma du har nog börjat nu!
Visste ju att det skulle komma men inte nu!! Väntade mig att få behålla det 3-4 veckor till, men det är bara att acceptera och rensa golvbrunnen efter varje dusch. Känner mig som en julgran i januari, -du vet bara man rör i den så barrar den, så man försöker låta bli att röra den så kan man tro på illusionen att det sitter fast .. ; )
I dag har jag fått andra omgången cellgifter, mår bra ännu, men äter ju piller mot illamående. Är dock helt slut och skulle helst ligga ensam under en filt och halvsova. Men Försökringskassan tycker att jag ska rycka upp mig och gå till butiken och jobba! Jag blev ju sjukskriven den 17 juli och idag fick jag en kopia av ett brev de skickat till läkaren där de ifrågasätter om jag verkligen inte kan jobba... De vill ha svar senast 5 oktober!! Så när har de tänkt börja skicka sjukpenning till mig?? i november? Hoppas banken, Kraftverket, kommunen, Statoil och alla andra också kan vänta på sina pengar nån månad hit eller dit... : ((

4 kommentarer:

VITA NYANSER sa...

Det låter som en tuff prövning du går igenom! Jag läste om dig och försäkringskassan. Jag är själv sjukskriven, pga utbrändhet, sedan i januari, har precis börjat jobba 25%. Ett tips till dig är att skriv upp alla dina symtom, sömnsvårigheter, minskad initiativförmåga, trötthet...ja, ALLT från den lilla minsta sak, det brukar hjälpa. Jag vet att försäkringskassan går efter socialstyrelsens rekommendationer, gå gärna in där och sök på din sjukdom där kan du få hjälp att få ner allt som berör dig, kan vara svårt att själv hitta orden, åtminstone stog det om utbrändhet på ett mycket bra sätt. Sen har du rätt till 90 dagars sjukskrivning, därefter upp till 180 dagar, sen ska du prövas mot öppna arbetsmarknaden om de inte anser att du kan komma tillbaks till ditt gamla jobb inom 365 dagar. Ja, det var en hel del, men det kan vara bra att känna till sina rättigheter då försäkringskassan är i farten, har själv varit vettskrämd av dem och bara trott att jag har haft skyldigheter. På försäkringskassans hemsida hittar du en del om det här med dagar, kan vara mycket bra att känna till. Trist att sånt här ska ta kraft och energi när det inte är det du har just nu. Undrar du något så fråga gärna, jag kanske har något svar.

Jag kollade in din dotters blogg, så fina kort hon knäpper, hälsa att hon är jätteduktig!

Stoooor kram till dig!
L-L

Dicksonska våningen sa...

Hej!
Det var ett tag sedan jag var här hos dig. Jag visste inte att du tar cellgifter.
Jag vill skriva något bra och genomtänkt till dig men jag vet inte riktigt vad. Annat än att jag hoppas verkligen att allt ska gå bra. Både med sjukdomen och med försäkringskassan.
När man går till läkare (jag har varit där mycket ang stress, ångest och panikattacker) så är det lika bra att ta i när man berättar om hur man har det. Annars händer det inte så mycket. Det låter "bara" som en svacka men egentligen är man ju ute efter att få hjälp!
Kram Annika
PS. Dörrknackaren kostade bara 49.- så om den bara låter sporadiskt så är det helt okej :)

Ingmarie sa...

Räcker det inte att vara sjuk?Vart är detta Sverige på väg,klart att man har råd att ta väl hand om oss som har drabbats av någon sjukdom.Ibland kan man bli så trött på att ta itu med allt som följer med en sjukskrivning att det nästan tar all kraft.Den ska man ju ha kvar för att orka bli ordentligt frisk!
Inte lite de begär....bli frisk,om inte så jobba i alla fall,förstå allt som de säger,söka info själv,hänga med i lagar o förordningar...behövs försäkringskassan det är ju snart vi som får göra jobbet åt dom?

Heja Färjestad!

Stina sa...

Men fy, vilken jobbig situation.
Stor kram från mig.//Stina