lördag 12 september 2009

Boktips och spel

Här ska du få ett riktigt bra boktips; Rensa i röran av Karen Kingston (Går att beställa från Bokus.com för 36:-!) Visserligen i pocket men det är bara text och teckningar, inga fina foton så det går lika bra. Lättläst och inspirerande. Visst vet jag redan allt som står i den, men den var så inspirerande att jag kan tänka mig att man bör läsa om den åtminstone en gång per år.
Det handlar om hur man rensar upp och släpper banden till allt som man inte behöver eller som gör dig gladare, och om varför man spar på fula prydnader, kläder man "vuxit ur" och en massa "bra-att-ha-saker".
Jag har hunnit rensa bort ett dussin glas från Max med motiv från Babar som barnen fått när de var små, ett gäng köksknivar som aldrig används. Och nu frågar jag mig varför jag inte gjort det för länge sedan? -Det är som om man inte själv "får" kasta saker som det inte är något fel på, även om man inte alls använder dem...?!?
Idag tömde och kastade jag 4 flaskor glögg - med utgånget datum plus flera flaskor likör där det bara fanns en skvätt på botten trots att de öppnats för länge, länge sedan. Och fler projekt finns planerade..


Jag och frk F spelade chinashack före maten, som blev tacos...., och efter maten spelade vi Alfapet, första gången alla tillsammans. Vi hade först ett förslag att frk F skulle få i handikapp att få dubbla poäng för sina ord men det gick så bra för henne att hon fick spela på samma villkor ; )


Inga kommentarer: