fredag 27 juni 2008

Min stund som "äkta" väskägare..


Nu har vi sett filmen på bio och dessutom hade jag turen att få låna kompletta skolådan av en tjej i familjen som just nu bor i kappsäck i väntan på nya huset! Har inte hunnit börja plöja igenom den men hoppas på regniga kvällar nästa vecka.... -just det, jag har inte börjat semester än ; )
Men åter till min rubrik! I mellanstadiet hade vi samma fröken från trean till sexan. Det var en mycket speciell människa som lärde oss mycket mer än bara det som fanns i skolböckerna. Bl a åkte hon på långa semesterresor på sommarlovet och på höstterminen fick vi höra om hennes resor och upplevelser, Paris var en favorit som hon gärna återkom till. Det var också hon som introducerade vit choklad för mig efter en resa till Schweiz!
För några år sedan dog hon och eftersom hon varken hade partner eller barn såldes det mesta av hennes tillhörigheter på auktion. En av mina klasskamrater och jag åkte dit, mest av nyfikenhet men också för att kanske hitta ett minne av någon som betytt mycket.
I en kartong med lite prydnadssaker och mattor såg jag något i vit "plast" som jag undersökte noggrannare... -Det var en Louis Vuitton-väska! Om det varit en "vanligt" dödsbo hade jag tagit för givet att det var en replika köpt på Sergels Torg eller i Turiket men nu när jag visste vem som ägt den insåg jag att sannolikheten för att den skulle vara en kopia var i det närmaste obefintlig. Kollade foder och etikett och med mitt otränade öga insåg jag att det var The Real Deal.
När lådan kom upp för inrop visade auktionisten bara upp mattorna så jag frågade om väskan låg kvar, och han svarade förvånat att; -"Joo nog är väskan kvar men he är nog mattern som vara värd nanting ha ha ha"
-Han skulle bara ha vetat att jag inom några dagar sålde väskan jag köpte för 60 kr (på Tradera ) för 2.500:- ,till en tjej som blev överlycklig! -Dessutom fick jag en jättefin påskhare från 40-talet som minne av min fröken!
Varför behöll jag inte väskan? -Jo, jag tyckte faktiskt att den var jätteful - trots att det var en äkta Vuitton....

Inga kommentarer: