torsdag 3 december 2009

Inte som planerat..

Nej, det blev inte alls som planerat... Efter influensavaccinet fick jag svullna lymfkörtlar under en arm. När en blev stor som en vindruva ringde jag lassa och frågade vad jag skulle göra, om de ville titta på den. Men efter konsultation med min läkare så skulle jag bara avvakta och visa upp den i Umeå den 1 dec.
Så kom jag hit till Umeå...-vet inte hur många läkare som tittade på min abscess som de kallade den. Nej, sa de direkt - att göra en transplantation med en sådan historia i kroppen är att önska sig trubbel! -så transplantationen blir framflyttad till den 4 januari.
Samma kväll kom en kirurg och skulle tömma ut allt var i den, han gav mig massor av bedövningssprutor, ca 15-17 st som gjorde rätt ont men jag hade ändå känsel i armhålan. Läkaren blev rätt irriterad och sa till mig hur många milliliter han gett mig men det hjälpte ju inte, jag hade ändå känsel. Då sa han att vi måste ju göra det här och så snittade han ändå, sedan pressade han vad han kunde för att tömma svullnaden. Gissa om det gjorde ont, jag har ju knappt tålt att ha en tröja emot! Jag låg och grät i kudden och läkaren var irriterad på mig...
Nästa dag kom en ny kirurg och frågade om nr 1 hade spolat ur öppningen men jag sa som det var; att jag inte alls visste eftersom jag bara grinat i kudden och inte sett..
Som tur var visste en sköterska vad som var gjort så det blev bestämt att de skulle öppnas mer och spolas ur, men under sövning. Läkare nr 2 sa att det var självklart eftersom man inte kan bedöva ett infekterat område och armhålan är ju så känslig....
Visst är det konstigt att inte alla resonerar likadant!!?
I morrn blir det i alla fall hemresa. Känns snopet nu när man var så inställt på att det skulle bli transplantation men kul att få fira jul hemma. Tyvärr kan vi inte åka till Göteborg i januari som planerat, jag och frk J skulle ju se hockey och shoppa, men sånt är livet...
Måste bara få visa hur "smaklig" sjukhusmaten är... t o m kassler smakar mycket underligt, trodde inte man kunde misslyckas med det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Yummy, yummy lämnade du mycket i dricks ? =)

Anonym sa...

och händer det något liknande igen så ska du skrika - "flytta på dej, gubbdj... -Det är min kropp och du kanske inte skulle tycka om en liten anmälan" !!! Förstår inte varför alla blir så lydiga när de kliver in genom landstingets portar. Fram för mer civil olydnad, gnällkärringar och tjatgubbar !!! Läkare har ett serviceyrke !!! Grrr...oj jag blev visst arg?!
Välkommen hem hade jag bara tänkt säga =) / J:son

Hockeyfreeaket sa...

Skönt att ha dig hemma iaf! :)

(nu vet du hur skolmaten smakar.. ;) )

Sara sa...

Åååh, då ska jag kika där!
Jo, det där med dom där banden som man stryker på har jag hört talas om, vore nog inte så dumt! :P
Kram