söndag 23 november 2008

Glögg och pepparkakor



Så har julen startat i och med att skyltsöndagen passerat! Sedan många år tillbaks har vi en tradition att samlas ett par familjer och dricka glögg, äta pepparkakor och knäck innan vi går ut på stan. Det är konstigt att oavsett temeperatur är det alltid tråkigt väder den här aftonen. I år var det ju inte speciellt kallt, bara -6 , men ändå frös vi rejält. Snön yrde omkring och stadsvandringen gick rätt snabbt.
Jag hade bjudit hem några fler i dag så vi blev 13 st trots att alla inte kom. Mysigt att sitta och mumsa onyttigheter och surra en stund utan krav på middag eller annat.


På fredagen köpte jag senaste numret av Lantliv och kände igen bilder från ett reportage. Det var från Susannes hem, hon har bloggen Me & Alice. Det var jättefina bilder och syns verkligen att hon har en säker stil. Hon hade också med ett recept på pepparkaksrutor som jag provbakade i morse. Goda och enkla!! Jag har prövat på Lantliv tidigare och inte blivit riktigt imponerad men det här Julspecialnumret kan jag rekomendera! Och till fru K kan jag tillägga att bluset som tjejen har på omslaget givetvis är från Odd Molly! ; )

Jag hade köpt både pålitliga Blossa på ICA och en vaniljglögg från Dufvenkroks, tyvärr var alkoholsmaken starkare än vaniljsmaken så det blev en liten besvikelse. Det står att man kan pröva den kall också så jag få väl ge den en andra chans nån´dag.

I kväll har jag målat trappen det femitioelfte varvet och hoppas det ska räcka! Den blir vit och sedan ska jag sätta trappmattor i ljusgrått för att slippa halkrisken. Foton kommer..


4 kommentarer:

In my house sa...

Ohhh, de lät super mysigt,,, traditioner ska man hålla fast vid,,, och som du säger, man drar sig lätt för att bjuda folk,,, om man ska joxxa med middag och dona som en galning.... enkelt är ändå alltid bäst.....

- vi har oxå haft de svin kallt idag,,, eller kanske inte låga grader men frösen som en galning ha jag vatt... Grrrr!!! eller bara dåliga kläder????

Ha de gottit kramar josse

Anonym sa...

Vad mysigt med sådan traditioner. Jag tycker många glöggsorter med alkohol i blir så starka i spritsmaken. Men jag gillar saftglögg, vanlig Blossa.

~Livet i byn

In my house sa...

Jaaa, min förra sats med lussekatter gick åt snabbt =) (fast jag tror nog att de va mitt fel) de ä ju enkelt, så varför snåla, näää ät och baka nytt,,, de ä min melodi =) fniss!!!!

Kram på dig och natti natti j

Anonym sa...

Så ni har redan haft julskyltning....det har vi på söndag här. Men det låter allt mysigt med både snö o glöggträff. Den där strutlampan har jag köpt på ullared, trevlig helg, kramar