lördag 12 november 2011

25 år - vart tog de vägen?


Den 26 januari 1986 började jag arbeta på Televerkets butik. Vi sålde framförallt Diavoxer - de nya knapptelefonerna och nymodigheten Voco - första telefonmodellen efter Dialog o Diavox.
Jag fick gå på kurs i Sundsvall i 5 veckor för att lära mig L1 och L2 - som var Televerkets regelböcker. Vi fick också lära oss laga telefoner; byta hör- och talkapslar, lur- och apparatsladdar...
Vi hade två faxar i sortimentet, bägge kostade över 20.000:-!! Men många kunder kom in och skickade fax och telex (telex var som en fjärrskrivmaskin)
1992 skulle vi börja sälja mobiltelefoner. Vi fick då plugga hårt och göra ett test för att bli godkända, bl a hur man kunde räkna ut vilken typ av takantenn som skulle användas på bilen..
...och nu har det helt plötsligt gått hela 25 år!!! Så i torsdags var jag och ca 200 andra bjudna till Stockholm på fin lunch med underhållning och guldklocksutdelning.
Som tur var få man välja annat än guldklocka numera... återkommer med den gåva jag valde..




Inga kommentarer: