söndag 30 januari 2011

Egypten

I dag har jag suttit vid tv:n och följt händelserna i Egypten via CNN flera timmar
Tycker det är otroligt intressant och positivt med utvecklingen i Nordafrika.
Jag har hört att man kallar det som hände i Tunisien för Facebookrevolutionen eftersom en stor del av demonstrationerna och uppropen skedde via FB. Tänk att "feijan" kan bli ett vapen för demokrati! Coolt!!!
Det var skönt att se att militären inte vänt sig mot folket utan vandrar på gatorna med dem istället. Det blir spännande att höra när Obama vågar uttala sig! 2003 besökte jag, min syster och vår mamma Egypten. Vi bodde i Hurgada men åkte till Kairo ett par dagar. En verklig upplevelse för livet! Bara att se de fattiga kvarteren och gatulivet var otroligt! Lyxmercor och kameler blandat ; )
I torsdags åkte en av mina vänner till Hurugada.... Jag fick nyss ett sms från henne och de hålls isolerade på hotellet och ska få åka hem i morrn. Mobiltrafiken och Internet är i stort sett nedsläckt i hela Egypten just nu så det är bara utländska mobiler som fungerar. Håller tummarna att de kommer hem från en alldeles för kort semester... -Better safe than sorry ...


Inga kommentarer: