torsdag 8 april 2010

"Om Jesus"

Har nyss läst ut Gardells bok "Om Jesus". Inte den mest lättlästa boken men klart intressant!
Mina kunskaper om kristendom och Jesus kommer främst från min Barnens Bibel som jag fick i femårsåldern. Jag hade just lärt mig läsa och den var fylld med spännande berättelser; David och Goliat, Jakobs stege, Kain och Abel o s v. Den boken lästes flera, flera gånger.
Sedan har man ju haft religionslektioner samt suttit i kyrkan och hört evangelium påsk, jul och skolavslutningar. Men...
"Vi tänker oss gärna Jesus milda, kärleksfulla leende. Lägg nu alltså till att leendet troligen var tandlöst så får vi förmodligen en smula rättvisare bild" - citat ur boken
Det är en hel del aha-upplevelser man får när man läser boken. Både om Jesus som person, att han förmodligen var tandlös, talade en dialekt som ansågs "bonnig" mm. Men framför allt om Bibeln. Jag har aldrig läst igenom den pärm till pärm och blev mycket förvånad när jag får lära mig att samma händelser beskrivs i flera evangelier men helt olika! Särskilt allt som gäller korsfästelsen och uppståndelsen är beskrivet som helt olika händelseförlopp. Ibland är många personer inblandade och ibland är Jesus ensam...
Sedan finns också flera "missuppfattningar" som beror på felöversättningar och feltolkningar mellan alla gamla språk under århundraden.
Gardell menar också att en hel del i Bibeln inte ska tolkas bokstavligen utan är allegorier...
Tja vad ska man tro? -Har Jesus verkligen funnits? Läs boken och fundera själv ; )
p.s. Gardell själv tror i alla fall det...

Inga kommentarer: