tisdag 7 april 2009

Utmaning antagen!

Fick en utmaning av Livet i Byn att visa mina tre favoritsaker, eller designer...
Har funderat lite och en sak var rätt självskriven, men de andra fick jag tänka lite över

Det enda mitt ex absolut inte fick ta med sig när han flyttade var min underbara jugendtaklampa. Jag köpte den på auktion i början av 90-talet, den är gjord av gjutjärn och väger hur mycket som helst - men visst är den vacker med sina sirliga detaljer?!



Den andra saken som jag uppskattar är passande nog en påsksak. Det är en påskhare i porslin med en korg på ryggen. Vet inte vem som tillverkat den för det finns inga stämplar. Men det som gör att jag uppskattar den är att den är också köpt på auktion, men här var det en auktion efter den lärare jag hade i åk 3-6. En fantastisk kvinna som påverkade både mig och de flesta av mina klasskompisar enormt. Hon höll redan på alla i vår klass långt efter att vi slutat och visste hur många barn alla hade och vad barnen hette t o m! Det var också hon som införde vit choklad i mitt liv...



Det tredje är ingen sak, utan mer en design eller kanske kvalitét. Det är Boråstapeters kollektion "Moment". Nästan alla väggar i huset har tapeter från dessa kollektioner som hängt med många år. Dels uppskattar jag att man kan limma direkt på väggen, dels att man tidigare hade ett rutmönster på baksidan av tapeten vilket gjorde att det var så enkelt när man skulle klippa till lite trixigare hörn och dels uppskattar jag att tapeten är så "förlåtande" d v s man behöver inte överdriva underarbetet.. ; ) De två jag visar här är den gröna fondväggen i köket och den vit-grå från mitt sovrum. Den uppmärksamme ser genast att här kommer min kärlek till jugendmönster fram igen..



Jag skickar denna utmaning till alla som läser mina rader!



Inga kommentarer: