fredag 5 december 2008

Jag är så less...


Jag har det senaste året besvärats av näsblod. Om du följt min blogg sedan våren så har du ju hört om min Göteborgsresa med ständigt näsblod. Det är 1-2 ggr i veckan och håller på i ca 10 timmar. Och då pratar vi inte om lite dropp utan det rinner hela tiden. Man känner sig äcklig eftersom blod har en förmåga att finnas överallt; på händerna, på hakan, på kinderna - usch...

I våras var jag till vårdcentralen och fick först en lång gasbinda indränkt i adrenalin att ha i näsan ett dygn och sedan "brände" de för att det inte skulle börja om. (Förstår inte varför det kallas att "bränna" - jag trodde det skulle svida men det är ju bara en vätska som penslas på såret..)
För ett par veckor sedan ringde jag igen till vårdcentralen men de sa att de inte hade tid med ett näsblod... ville jag ha hjälp fick jag vänta till efter klockan fem och åka till akuten!! Jag blev riktigt upprörd eftersom jag anser att akuten är till för benbrott och hjärtinfarkter - inte näsblod! Jag bad om att få en läkartid för att få råd och hjälp för att slippa detta återkommande gissel men jag blev avvisad.
I går afton började jag blöda rejält vid 16-tiden och det höll i sig hela kvällen. Natten var lugn men när jag kom till jobbet började det om för full styrka så jag ringde förtvivlad till VC igen och nu fick jag tala med en förstående person som gav mig en tid.På VC fick jag först träffa en sköterska men hon backade när hon såg hur häftigt jag blödde och hämtade en läkare. Han tryckte upp något som liknade en stor Tampax i näsan så långt det gick och då den fylldes med vatten blir det tryck mot näsväggen som ska förhindra blödningen... Det känns som om den ska komma ut i bakhuvudet och jag bara nyser och nyser eftersom den retar någon nerv... Killarna på jobbet garvade när jag kom in insvept i en halsduk som om det var -30 kallt ute...jag såg tydligen ut som om jag blivit misshandlad... Men prylen ska sitta kvar tills i morrn så jag hoppas verkligen att det inte börjar om när jag tar bort den!! Jag är så less detta enlände!!!! Kommer i a f att få en kallelse till "öron-näsa-hals" för utredning..

1 kommentar:

Ingrid sa...

Nä men fy så jobbigt, jag hoppas verkligen du får hjälp nu.

~Livet i byn