torsdag 19 augusti 2010

Smart sak!

Att ha en extranyckel gömd någonstans är nog rätt vanligt bland alla husägare. Blomkrukor, soprum och uthus brukar väl vara de vanliga ställena. Skulle gissa att det inte tar många minuter för rutinerade tjuvar att hitta våra "finurliga" gömmor..


Vi har också haft en nyckel på ett relativt enkelt ställe, alla vänner o bekanta vet var, och det syns rätt tydligt när man går dit och hämtar eller lämnar nyckeln...


För ett antal år sedan vaknade jag på Kreta mitt i natten och hade en inbrottstjuv i sovrummet. Den obehagskänslan har hängt med rejält länge och ibland har jag funderat i mörkret om någon smugit sig in - men det är nog till 99% Razzel som står för mystiska ljud om natten ; )


Nu har jag köpt en riktigt smart pryl; en nyckelgömma!! En liten ask som rymmer en nyckel, tillverkad i samma material som "riktiga" kassaskåp. Det öppnas med en fyrsiffrig kod som är enkel att ändra. Ordinarie pris är 495:- men min systerson köpte en till mig på Noliamässan förra veckan och eftersom det var demoex fick han den för 250:- ; ) Den tål att hänga utomhus och monteras bara med ett antal skruvar från insidan.


Så enkelt - och nu kan jag sova lugnt!


3 kommentarer:

Mycket annat & lite betong sa...

Åh, så bra, verkligen smart.

Ha det bra!
Agneta

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Åh gud, vilken hemsk upplevelse...förstår att du vaknar av mista knäpp! Skönt med en smart sak, och hoppas även jag att du får bättre nattsömn :-)

Trevlig helg!
Kram Lina

Sara sa...

Synd att ni hann köpa en, vi har en sån där nyckelgömma över...fick en på köpet! :/

Det är bara att låna på...har ju hunnit samla på oss några Blu-Ray filmer! ;)