måndag 15 september 2008

"Tankar om tid"


Ingen säger eller tänker väl till sina vänner när man bokar tid att träffas att "-Jag tycker att min tid är mycket viktigare än din så det får bli när det passar mig! -men ändå agerar vi som om vi tänkte så..

Jag har alltid varit mycket noga med att hålla tider och kom gärna 10-15 min i förväg för att vara på den säkra sidan. Men efter att ha varit sambo med en rejäl tidsoptimist så måste jag nog erkänna att jag blivit slarvigare...

För en tid sedan fick jag mig en tankeställare; -Man blir ju mer irriterad på den som kommer försent än den som kommer för tidigt -men är inte det egentligen lika illa?

Bjuder jag på kalas/fest så vill jag ju att gästerna är här en viss tid så att jag kan ha maten/fikat klart när de kommer. Det är inte roligt att servera uppvärmd mat eller bullar som legat framme en timme.

Men det är ju heller inte så kul att höra ringklockan på dörren en halvtimme innan du väntar gästerna - att stå där oduschad och med köket i kaos, -när man tänkt sig att vara en fräsch värdinna med allt klart så man kan ägna tiden åt sina gäster.

Jag började ju med att citera Bodil Jönsson och fortsätter med Dr Phil; -att inte passa tiden är att säga att min tid är viktigare än din. Du får stå och vänta eftersom jag hade annat för mig, eller jag kommer nu för det passar mig bättre och jag struntar i vad som passar dig..

Mitt mål nu är att återta min tidigare läggning att passa tider och att förhoppningsvis lära mina barn att visa andra respekt på samma vis..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Själv tycker jag det är grymt viktigt att passa tiden. Skulle aldrig tänka mig komma för sent, ev någon minut tidigare men inte mer.

~Livet i byn

Anonym sa...

Helt rätt, är oxå en sådan som nästan jämt är lite för tidigt ute, men till just kalas osv har jag hört att man hellre ska komma fem minuter försent än för tidigt...o det kan kanske stämma för inte vill man ta emot gästerna lite sådär halvfärdig...
Jodå, tapeten är från Midbec, kramar

Mie sa...

Jättebra skrivet! VIsst är det nästan värre med gäster som kommer för tidigt än för sent? Såvida de inte kommer VÄLDIGT sent alltså;)

Anonym sa...

sådant här ligger i dna:t vet du.