onsdag 3 oktober 2012

Föräldramöte....

Har just kommit hem från drygt två timmars föräldramöte i skolan. Största delen av tiden ägnades åt de störningar som ett fåtal elever ställer till med. Som vanligt är det föräldrar till de lugnare barnen som är mest engagerade och vill diskutera.... Det känns som om det vore bättre resultat om man bjöd in föräldrarna till störningsmomenten till ett eget möte...

Sedan blir jag så förvånad när jag hör hur flera föräldrar efterlyser att alla läxor och provresultat ska finnas tillgängliga på nätet för dem. När de pratar om sina barn låter det som om det är en förskoleklass - inte en högstadieklass - de håller reda på läxor och prov för sina barn och informerar dem...
Jag måste hålla med klassföreståndaren som ifrågasatte om inte barnen ska ta ansvar själva!

Vet inte om jag är lat eller smart - men nu har jag tredje och yngsta barnet i högstadiet - jag har aldrig packat en gympapåse eller ens hållit reda på vilka dagar de har gympa. Ytterst få gånger ifrågasatt läxläsning.  -Och inte en enda gång har någon av barnen missat gympakläderna - och alla tre har fina betyg och goda omdömen från sina lärare. 
Visst curlar jag i vissa hänseenden - t ex när det gäller skjutsningar - men på många sätt har de alltid fått ta det ansvar de klarar - skönt både för mig och barnen - som lär sig ta eget ansvar

Inga kommentarer: