måndag 15 augusti 2011

Byakampen!

För drygt ett år sedan satt några kreativa människor och funderade på hur man skulle göra det mer attraktivt att bo på landsbygden istället för i stan. En av alla idéer som kom fram var att arrangera en byakamp. Den första gick av stapeln förra sommaren med 5 byar och i år utökade man till 6 st. Kampen hölls i min hemby och t o m på mina föräldrars lägdor. Första grenen var brännboll, på bilden ser ni sonen i en stilstudie ; )
Här var det stafett med att slå ner två spikar per lag, ett slag per deltagare. I de flesta grenarna skulle det vara två herrar, två damer och två barn.



Här håller vi på med den kommande olympiska grenen hösäcksrullning. Herre-min-je så slut man blev! Det ser ut på bilden som jag bara petar men vi bytte plats bakom säcken några gånger..


Dessutom skulle hela laget upp för att räknas som klara! -Tur att killarna var starka och kunde dra upp mig!



Här det den urknepiga sporten fyrmansskidor. Ett lag hade fantastisk takt men de flesta hade stora problem ; ) Det är min syster som försöker leda den bakre gruppen...


Säckhoppning deltog både jag och syster i, bägge överens om att till nästa år ska vi nog träna lite. Att göra sådana jättehopp som killen på bilden lyckades vi inte med...


Avslutningen var en rejäl dragkamp!



En timme senare startades stora grillar och byborna och några från de andra byarna grillade och njöt av sensommarvärmen (De fanns fler långbord till vänster i bild).


Ett stort tack till alla duktiga eldsjälar som satte ihop den här dagen och till vädergudarna som verkligen var med oss! Hoppas vi får vara med och kämpa för vandringspriset i Finnträsk nästa sommar!!



Inga kommentarer: