tisdag 28 juni 2011

Varning för lurendrejare!!




Sonen blev en morgon uppringd av "Moderna Fondvalet". Han kom ner till mig och sa att någon ringt och försökt sälja något han inte begrep vad det var.. men de skulle skicka en broschyr i alla fall.




När brevet kom några dagar senare kollade jag noga så att det inte fanns något personligt, typ avtal eller liknande, men det var bara glassiga ointressanta broschyrer. Så det hamnade i pappersinsamlingen.


I går kom en faktura på 640:- för ett års konsulttjänst!! Jag skrev på en gång ett mail om att M aldrig beställt och inte ville ha. Några 640 kr har han inte heller eftersom han varken har studiebidrag eller lön (att han just börjat sitt sommarjobb behöver de ju inte veta..)


Tillbaks kom ett mail som snorkigt sa att de inte svarade mig eftersom M är myndig!


Jag fixade en fullmakt och svarade att de omg ska makulera fakturan eftersom de inte har något skriftligt eller muntligt avtal med M.


Sedan googlade jag företaget..... Ojjj.... M är inte ensam om att ha råkat ut för deras svindlerier! Deras affärsidé verkar vara att ringa upp folk, och därmed anse sig ha rätt att kräva pengar. De har varit uppe i tvprogrammet Plus och många har anmält till konsumentverk och polis. De har förmodligen tagit sitt namn för att folk ska blanda ihop dem med "Moderna Fonder" som är ett seriöst företag...


Usch att man ska måsta råka ut för sådana här utan att ha gjort annat än svara i telefonen...


I morrn blir det polisanmälan!






4 kommentarer:

Kundtjänst sa...

Hej!

Vi har idag uppmärksammat att Ni sprider felaktig information om Moderna Fondvalet från Er blogg.

Det är anmärkningsvärt att Ni väljer att sprida felaktig information som inte kan anses som annat än smutskastning av Moderna Fondvalet. Är det så att Ni vill framföra klagomål till vårt bolag så når Ni oss på 020 0580 900 eller genom kontaktformulär på www.modernafondvalet.se under fliken kundtjänst.

För att förtydliga, Moderna Fondvalet sänder aldrig ut information till någon kund som vi inte ingått ett giltigt distansavtal med. Denna ljudfil finns även tillgänglig för kunden om den så begär. Det framgår med önskvärd tydlighet i ljudfilen att det är ett avtal som man ingår samt kostnaden för detta. Därefter sänds information samt avtalsvillkor ut till kunden. Från och med då kunden mottar avtalsvillkoren har denne 14 dagars ångerrätt. För det fall kunden inte har nyttjat ångerrätten faktureras kunden det avtalade beloppet.

Ni är välkommen att kontakta vår kundtjänst så kan vi vara behjälplig med att Er son får ta del av det avtal han ingått.

Med vänlig hälsning

Kundtjänst Moderna Fondvalet

Hemma hos Razzel sa...

Det blir spännande att se om M F är lika snabba på att svara på mail som att hitta bloggar! ; )
Mina rättigheter enligt Konsumentverket är
;Enligt marknadsföringslagen får ett företag inte skicka varor till dig och begära betalning för dem om du inte uttryckligen har beställt dem. Dessutom ska ett företag alltid se till att du har förstått vad ni har avtalat
Företaget har även ett antal skyldigheter det måste uppfylla om du gör en beställning:

Skicka skriftlig bekräftelse på avtalet
Lämna skriftlig information om ångerrätten samt namn och adress till var ångerrätten ska riktas
Adress, telefonnummer eller e-postadress dit du kan vända dig för att framföra klagomål

Hmm.... då borde det ju inte finnas några som helst hinder för att riva fakturan - eller?????

Emma [hockey & foto] sa...

Ska man skratta eller gråta åt kommentaren ovan? Stackare, hoppas att det löser sig ändå!

SVAR: Tack Anneli för de fina orden! Jag hoppas att mitt stora intresse i framtiden kan ge mig jobbmöjligheter men man vet aldrig.. Förstår inte varför folk ska bry sig så mycket heller om vad jag gör på min fritid! Förresten så kommer det bli grymt att sköta hockeybloggen tillsammans med Johanna ;)

Mot nya äventyr ! sa...

Hejsan !
Oj vad jag blev förvånad när jag läste att MF hade skrivit i din blogg !! Herregud !! ...Ursäkta uttrycket ! Det vore ju bättre dom la sin tid på att förbättra sin "sälj-teknik" , än att läsa bloggar , kan man tycka !
Hoppas du mår bra igen efter geting-sticken ! Usch ! Jag har varit livrädd för dom men nu är det lite bättre. Men trevliga är dom INTE ! Däremot blev det ju jättefint bakom ditt garage ! Alltid skönt att få sånt gjort !
Jag har bytt namn på bloggen och vet inte hur det funkar , så jag skriver adressen här för säkerhetens skull. motnyaaventyr.blogspot.com
Ha det gott ! Vi hörs ! Kram , Helen :0)