fredag 26 juli 2013

Jag blir så less....

Frk F är just nu på fotbollsfestival i Umeå. Jag och frk J har varit där de två första dagarna och njutit av spännnande och välspelade matcher och ett fantastisk sommarväder.

Enda smolket i bägaren inträffade när första matchen avslutades. Jag såg att tjejerna var lite surriga om något och fick höra varför när vi åkte tillbaks till skolan där laget bor under cupen...

-Efter avslutad match vänder sig domaren, manlig sådan, till en av tjejerna i laget och säger till henne att hon har en snygg kropp!!!
Jag blir så fruktansvärt arg när jag tänker på det!! Ville han vara snäll kunde han ha sagt något om en bra spelad match - men att kommentera en 14-årig tjejs utseende!! 
Tjejerna är där för att spela fotboll - hur vackra eller fula de är har inget med saken att göra!
De matas dygnet runt med sjuka skönhetsideal - visst kan de få slippa det åtminstone när de sportar??
Tror du pojklagens spelare också får kommentarer om sitt utseende av domarna??
Enda positiva var att tjejerna själva reagerade starkt och tyckte att det var åt h-e!
(Naturligtvis reagerade också våra lagledare som pratade med tävlingsledningen)

Just idag finns en mycket bra artikel i ämnet i Expressen där längdstjärnan Anna Haag berättar om sina erfarenheter och hur less hon är att det fokuseras på tjejers utseende istället för prestationer högt upp i elitidrott!

Inga kommentarer: