fredag 6 april 2012

Till högre höjder!

Du som känner till mig vet att jag har minst sagt otur med mina flygresor, framför allt när jag (försöker) flyga från Göteborg. Förra veckans hemresa från Sthlm inleddes med att just när planet skulle taxa ut från gaten blir kaptenen plötsligt sjuk och måste lämna planet... Som tur var hittade de en ny kapten så vi behövde bara vänta ett tag i planet.
Men i förrgår tog jag mina SAS-äventyr till nästa nivå.... Efter ca 30 minuter dimper plötsligt dessa ner på oss passagerare....
Syrgasmasker! Vi fick info om att bägge systemen för lufttrycket i kabinen gått sönder och att vi behövde syrgasmaskerna tills planet lyckats gå ner rejält i höjd. Innan vi fick "tillåtelse" att ta av dem hade åtminstone min mask slutat fungera så påsen var alldeles platt och helt utan luft..
Det verkar inte vara så stor omsättning på syrgasmasker med tanke på bilden på dem....-ser ut som om killarna i "Mad Men" designat dem ; ))
När vi kommit ner på höjd för att kunna andas själva fick vi veta att nu var bränslet snart slut så vi fick landa i Umeå istället. Tyvärr var personalen där rätt handfallna när vi damp ner från skyn... Det tog oss 45 min att få vårt bagage, sedan fick några åka i en buss och vi andra fick vänta nästan en timme ute på nästa buss. När den till slut kom visade det sig att inte alla rymdes..... Borde ju ha gått att räkna ut i förväg kan man tycka... Vi fick inget att äta trots att vi bad om det, så själv åt jag frukost kl 7.00 och kom hem kl 16.00 - gissa om jag var hungrig o sur...
Det var helt lugnt i planet hela tiden - riktigt tyst - men nere på marken hörde man många som förberett sig för att detta var slutet... Man vågade inte riktigt lita på att kabinpersonalen berättade hela sanningen om situationen - de var verkade rätt osäkra... Kaptenen berättade också när vi landat att han flugit i 25 år och aldrig varit med om något liknande..
Är det nån som vågar följa mig om två veckor då jag ska t o r till Falkenberg?? ; ))

Inga kommentarer: